Velg markedsområde
21 jan 2015 16.50

engcon fyller 25 år – feirer med Silver Edition

På 25 år har engcon gått fra å være et enkeltmannsforetak til å bli det verdensledende selskapet for tiltrotatorer. Dette vil bli feiret med flere arrangementer i løpet av året, og storselgeren EC219 er produsert i et begrenset opplag lakkert i sølvfarge.

– Jeg er utrolig stolt over det internasjonale og innovative konsernet vi har bygget opp i løpet disse 25 årene. Men selv om vi nå passerer en viktig milepæl i historien, har vi bare nettopp startet på reisen, sier Stig Engström, grunnlegger og hovedeier i engcon.

25-årsjubileet vil bli feiret med flere arrangementer og nye tilbud. Vanligvis er alle engcons produkter lakkert i en tydelig gul farge, men nå gjøres det et unntak for en begrenset serie av den populære tiltrotatoren EC219, som lakkeres i sølv – Silver Edition.

– Vi liker å utfordre bransjen med våre produkter, og med en sølvfarget tiltrotator vil kunden få en gravemaskin som skiller seg ut, sier Stig Engström.

Det var i 1990 at Stig Engström sluttet i selskapet Noreco, der han hadde kommet i kontakt med et snurrende redskapsfeste for første gang. Han flyttet hjem til Lidsjöberg, grunnla engcon og begynte å utvikle og forbedre tiltrotatoren hjemme i garasjen. De første årene ble det produsert i liten skala, og det var først i slutten av 1993 at han solgte det første produktet, en EC20, som han leverte til kunden året etter.

Allerede fra starten hadde Stig Engström imidlertid vært overbevist om tiltrotatorens internasjonale potensial, og i 1998 viste han frem produktet på den internasjonale Bauma-messen i Tyskland.

I dag er engcon et verdensledende teknologikonsern med tre varemerker med entreprisetilbehør for gravemaskiner, traktorer, hjullastere, veihøvler og lastebiler. engcon har egne selskap rundt om i Europa og distributører og forhandlere over hele verden. Stig Engström har fått en rekke fine utmerkelser for et godt og forbilledlig selskap og ble i 2009 kåret til Maraton-gasellebedrift av Dagens Industri. Selskapet har i år en omsetning på ca. 600 millioner kroner og 165 ansatte.

EC219 Silver Edition er nå tilgjengelig i en nummerert jubileumsutgave. Den selges sammen med det smarte styresystemet DC2, og i spesialtilbudet inngår også en smarttelefon og en redskapssjekk på 5000 kroner.

Hvis du ønsker mer informasjon om engcon, kan du kontakte:

Sten Strömgren, kommunikasjonsansvarlig, engcon
Tlf.: +46 (0)70-529 96 32