Kies markt regio en taal
  • Zweden
  • Verenigd Koninkrijk
  • Duitsland
  • Oostenrijk
  • Noorwegen
  • Denemarken
  • Frankrijk
  • België
  • Nederland
  • Canada
  • Verenigde Staten
  • Australië
  • Italië
  • Spanje
  • Zuid-Korea
Artikel dummybild

Nulvisie qua ongelukken vraagt een gezamenlijke inspanning van de graafsector

Sinds Engcon in 2013 de ‘Non Accident Generation’ introduceerde, staan veiligheidsaspecten centraal bij het bedrijf. Engcon streeft naar een nulvisie voor ongevallen, bijvoorbeeld door vallende uitrustingsstukken door onjuiste hantering. 7 jaar later is veiligheid nog steeds actueel. Het veiligheidsinitiatief ”Dig Smart. Dig Safe” wordt daarom dit jaar vervolgd. Meer belanghebbenden moeten initiatieven nemen voor slimme oplossingen om ongelukken te voorkomen.

Vorig jaar introduceerde Engcon wereldwijd het veiligheidsinitiatief, ”Dig Smart. Dig Safe“, om de toepassing van slimme technologie ter voorkoming van ongevallen onder de aandacht te brengen. Het doel van dit initiatief is om een discussie over veiligheidskwesties op gang te brengen. Het streven is een door de branche erkende nulvisie voor ongevallen door vallende uitrustingsstukken.

"Het veiligheidsinitiatief "Dig Smart. Dig Safe” kreeg het afgelopen jaar veel reacties. Maar liefst 38 uitgebreide artikelen zijn gepubliceerd in Scandinavië, Europa, Noord-Amerika en Azië”, zegt Ulrica Hellström“, marketingmanager bij Engcon. “Maar een gedragsverandering breng je niet zomaar teweeg, dus we gaan hiermee door totdat veiligheid wereldwijd de norm is”.

In Noorwegen is de discussie al gaande. De Noorse vakverbond voor groothandelaren van bouwmachines heeft een belangrijke stap in de juiste richting genomen met aanbevelingen voor veiligheidseisen die verder gaan dan de internationale normen. Het Noorse bouwconsortium Veidekke eist per 1 januari 2020 veilige snelwissels op alle graafmachines van meer dan 5 ton. De Zweedse vakvereniging SEKO sluit hierop aan met een digitale veiligheidsconferentie, waar Engcon haar veiligheidssysteem presenteert. Wederverkoper van bouwmachines Maskinia kiest eveneens voor uitrusting van machines met veilige producten.

”Het steven naar nul ongelukken door vallende bakken moet in gezamenlijkheid worden aangepakt. Dus we blijven het thema ”Dig Smart. Dig Safe“ nog meerdere jaren herhalen“, zegt Ulrica Hellström.

Hellström eindigt met: ”Naast het op gang brengen van een discussie, brengen wij slimme oplossingen op de markt om bedieningsfouten te voorkomen en ongevallen te vermijden. Deze veiligheidssystemen nemen we waar mogelijk op in ons standaardaanbod, zodat de kosten voor graafmachinisten geen belemmering vormen om te investeren in veiligheid. Afgelopen herfst begon de levering van ons slimme vergrendelingspaneel en de veilige vergrendelingsfunctie onder het draaikantelstuk, die we als kosteloze standaard aanbieden. Dit principe is simpel te vergelijken met een automatisch remsysteem in een auto. Wij helpen de graafmachinist om het werk op de goede manier te doen. Hopelijk kunnen wij hieraan in het komende voorjaar een vervolg geven”.

Informatiekader:
Engcon werkt al jaren aan de aanpak van veiligheid, echter zonder weerklank binnen de sector. Daarom ontstond in 2019 het initiatief ”Dig Smart. Dig Safe”, waaruit wereldwijd tientallen uitgebreide publicaties zijn voortgekomen. De campagnefilm is door meer dan 42.000 personen bekeken. Het werk rondom de nulvisie wordt zeker voortgezet.
Meer informatie vindt u hier:

Contact:
Ulrica Hellström, engcon Group | +46 [0]72 236 32 00