Vælg marked og sprog
  • International English
22 jan. 2020 09.04
  • Pressemeddelelse

Engcon har fået nok og lancerer den verdensomspændende sikkerhedskampagne "Dig Smart. Dig Safe"

”Fakta er, at blot én ulykke er én for meget. Antallet af arbejdsulykker der opstår i bygge- og anlægsbranchen, skal nedbringes. Ulykkestallene er for høje. I værste fald kan ulykken have dødelig udgang. Hos Engcon vil vi gøre vores til at minimere ulykkerne – med smart teknologi på alle gravemaskiner. Vi kalder kampagnen ” Dig smart. Dig safe ”, og kampagnen er en del af vores ”Non accident generation”.

Officielle europæiske statistikker viser, at mere end 3000 personer hvert år omkommer i arbejdsulykker i Europa, og det antal ulykker er alarmerende for branchen.

– Sikkerhed er et lavt prioriteret spørgsmål i bygge- og anlægssektoren, uanset hvilket marked vi ser på, til trods for at brancherne ofte udpeges som de mest skaderamte. Nogle af de mest almindelige årsager til ulykkerne er fald fra maskiner, men også skader fra redskaber, der løsner sig. Dette er uacceptabelt, eftersom ulykkerne i mange tilfælde fører til dødsfald eller sygefravær, som kunne have været undgået. Det siger Stig Engström, grundlægger og ejer af Engcon:

– En maskinfører bruger ofte en maskine på begrænset plads eller på byggepladser med mange mennesker. Uden det rette sikkerhedsudstyr på maskinen kan du utilsigtet tabe redskaber eller bakke hen over nogen. Fald- og snubleulykker er også almindelige, når maskinføreren stiger ud og ind af gravemaskinen, siger han.

"En nulvision kan lede branchen i den rigtige retning"
Engcon er en af de aktører, der længe har bestræbt sig på, at antallet af ulykker i branchen skal være nul. Her er Stig Engström nu gået i brechen og kæmper for øget sikkerhed.

Engcon har udviklet markedets sikreste hurtigskiftsystem Q-Safe. Hertil kan leveres QLM lys- og lyd kit, samt mulighed for stop af visse af maskinens funktioner, hvis redskaber tilkobles forkert eller mangelfuldt. Der kan også leveres en terræn tryksensor, som kræver redskabet er placeret på jorden, for at kunne løsne det.

Q-Safe leverer andre standarder end blot sikkerhed. Her er der mulighed for automatisk til- og frakobling af olie, el, og centralsmøring, således føreren kan stille eks. tiltrotatoren eller til- frakoble et oliekrævende redskab på 10 sek. En tiltrotator betyder, at maskinen ikke skal flyttes så ofte, hvilket i sig selv mindsker risikoen for, at nogen bliver påkørt. Engcons sikkerhedsløsninger levner ikke plads til den menneskelige faktor. Smart teknologi sørger for, at det foregår korrekt, forklarer Stig Engström og fastslår: med en nulvision kombineret med Engcons smarte teknologi kan vi hjælpe med at drive branchen i den rigtige retning, så sikkerhedsspørgsmålet kan blive prioriteret!

Kæmp for forandringen – så sikkerhedsspørgsmålet kan komme øverst på dagsordenen
Til trods for, at Engcon er på forkant på sikkerhedsområdet, er der stadig meget, der skal gøres for at opnå en nulvision, og Stig Engström mener, at der skal en form for regelændringer til, og at de involverede aktører påtager sig deres ansvar.

– Leverandører skal udvikle sikre produkter, operatører skal købe dem, og større aktører skal kræve, at de bliver anvendt, for at underleverandøren overhovedet kan få opgaven. Vi vil værne om sikkerheden. Teknologien skal forhindre, at der sker ulykker, selvom maskinføreren evt. gør noget forkert. Enhver ulykke er en ulykke for meget, og målet skal være at undgå dem helt, siger Stig Engström.

Med sikkerhedskampagnen "Dig Smart. Dig Safe." vil Engcon sparke liv i debatten og sikkerhedsspørgsmålet.

– Vi hører, at spørgsmålet er tabu, og at vi risikerer at få kritik. Jeg siger bare: lad kritikken komme. Vi stiller op for øget sikkerhed. Det har vi altid gjort, og det vil fortsætte med at gøre. Det er på tide at bevæge sig fra diskussion til handling. I 2020 vil jeg, at alle aktører skal begynde at tage deres ansvar på sig, og jeg håber, at vores initiativ kan blive startskuddet, afslutter Stig Engström.

Hvis du er interesseret i "Non Accident Generation" og "Dig Smart. Dig Safe.", kan du læse mere på https://engcon.com/da_dk/at-eje-en-engcon/sikkerhed.html

404 - Siden blev ikke fundet

Vi kunne ikke finde den side, du søgte efter.

Der opstod en fejl

Prøv at indlæse siden igen, for at se, om fejlen opstår igen.

Der opstod en fejl

Der kunne ikke oprettes forbindelse til internettet. Kontroller, at din netværksforbindelse fungerer.