Vælg marked og sprog
  • South Korea
22 maj 2014 16.08
  • Pressemeddelelse

Den nye Q-Safe udelukker "den menneskelige faktor"

Det begyndte med en vision for et par år siden: et helt sikkert hydraulisk redskabsfæste til gravemaskiner, uafhængigt af tekniske problemer og "den menneskelige faktor". På forrige års Maskinexpo præsenterede engcon en prototype af Q-Safe – og på messen i år blev det færdige produkt præsenteret.

– Det er lykkedes os at få bedre hånd om sikkerheden. Q-Safe er det sikreste redskabsfæste på markedet, fordi føreren delvist fritages for ansvaret med at tilkoble redskabet, siger Fredrik Jonsson, udviklingschef hos engcon.

Tabte redskaber fra gravemaskiner har længe været et stort problem. Hvert år sker der ulykker, der forårsager personskader og i værste fald dødsfald. Nærved-hændelser er der flere af.

For et par siden startede engcon projektet Non Accident Generation, NAG, for at forebygge og reducere antallet af arbejdspladsulykker over en bred kam. Arbejdet har allerede givet resultater på den måde, at alle engcons tiltrotatorer har indbyggede slangebrudsventiler, og at man har stoppet for salget af kranarme til gravemaskiner.

Nu lanceres redskabsfæstet Q-Safe, som efterfølgende bliver standardfæste til tiltrotatorerne i volumensegmentet 6-25 tons, alle med EC-Oil – engcons automatiske hydrauliske og elektriske til-/frakobling – som tilvalg.

Q-Safe har tredobbelt sikkerhed i kraft af hydraulisk låsning med kontraventil, mekanisk spærrefunktion og elektronisk overvågning. Med Q-Safe kan føreren ganske enkelt ikke tilkoble redskabet forkert eller løsne skovlen ved en fejl. På den måde kan man udelukke "den menneskelige faktor" som årsag til ulykker.

Snart et krav

Rent praktisk betyder det, at redskabet ikke kan løsnes, uden at det har kontakt med jorden. Det forhindrer ulykker, hvor redskabet løsnes i luften. Når det nye redskab tilkobles på den bageste aksel, stoppes samtidig gravemaskinens hydrauliske svingfunktion, indtil redskabet er korrekt tilkoblet. Indtil redskabet er helt tilkoblet på begge aksler, advares føreren og omgivelserne med lyd- og lyssignaler. De dobbelte mekaniske spærrefunktioner låser desuden redskabet, selv om hydraulikken stopper med at fungere.

En anden fordel er, at Q-Safe passer til alle gravemaskiner og styresystemer på markedet. Blandt de kunder, der allerede har investeret i Q-Safe, er Engströms Entreprenad i Örebro. Hans Nilsson, teknisk chef hos Engströms, er overbevist om, at sikre redskabsfæster meget hurtigt bliver et krav hos de større entreprenører.

– Beskyttelsesbriller, hjelm og reflekterende tøj er en naturlig ting i dag. Bakkamera på maskinen er et hyppigt krav. Jeg tror, der snart kommer krav til sikre redskabsfæster, uanset om det er et lovkrav eller ej. Det er også helt naturligt, nu hvor de findes og udgør en relativt billig investering.

404 - Siden blev ikke fundet

Vi kunne ikke finde den side, du søgte efter.

Der opstod en fejl

Prøv at indlæse siden igen, for at se, om fejlen opstår igen.

Der opstod en fejl

Der kunne ikke oprettes forbindelse til internettet. Kontroller, at din netværksforbindelse fungerer.