Välj marknad

25 sep 2017 10.37
  • Pressmeddelande

Engcons grundare Stig Engström utsedd till Årets Grundare Sverige 2017

Stig Engström, grundare av den världsledande tiltrotatortillverkaren Engcon, tog nyligen emot utmärkelsen Årets Grundare Sverige 2017 på Entreprenörsgalan Sverige som gick av stapeln den 21 september. Utmärkelsen är ännu ett bevis på den resa Engcon gjort sedan starten 1990 i Strömsund till den världsledare Engcon är idag. Drivkraften är då som nu att förbättra grävmaskinen och vardagen för grävmaskinisten.

Galan hölls på Münchenbryggeriet i Stockholm. Priset delades ut av Mia Rutenius från Grant Thornton, awardpartner till Founders Alliance. Bakom utmärkelsen Årets Grundare står entreprenörsnätverket Founders Alliance och deras 600 medlemmar och partners.

Stig Engström kommenterar utmärkelsen såhär:

– Kvällen var över förväntan och det var jätteroligt att jag vann! Det ger en kick och är en bekräftelse på att jag gör något bra och att hårt arbete lönar sig. Att som norrländsk entreprenör bli uppmärksammad så här är extra roligt.

”Sverige behöver fler företag som Engcon”

Niclas Carlsson, grundare av Founders Alliance, säger att Sverige behöver fler företag som Engcon:

– Alla de nominerade bygger fantastiska bolag, och det är väldigt roligt att få lyfta fram ett norrländskt företag och dess grundare, som arbetar uthålligt med att bygga en verksamhet som stadigt växer och utvecklas. Att Stig dessutom gör en stor samhällsinsats genom sitt engagemang på hemorten går helt i linje med Founders Alliance entreprenörsvärderingar. Sverige behöver fler företag som Engcon.

Juryns motivering:

”Med stabilitet, uthållighet och blick för nya möjligheter, har denne entreprenör byggt upp sitt företag från grunden. Ett tydligt kundfokus, och grundarens totala engagemang, har skapat ett företag med god lönsamhet, långsiktighet och tydliga framtidsplaner. Genom ett stort engagemang på hemorten har vinnaren skapat nya arbetstillfällen, och bidragit till samhällsnyttan genom att jobba för mångfald och integration, och därigenom hålla orten levande.”

För mer information kontakta:

Sten Strömgren, engcon Group, tel: 070-529 96 32, e-post: sten.stromgren@engcon.se
Kajsa Nordström, Founders Alliance, tel: 073-716 86 34, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com

Vid användning av pressfoton, ange fotograf: David Thunander

Om priset: Utmärkelsen Årets Grundare inkluderar grundarna av alla bolag i Sverige med över 100 Mkr i nettoomsättning, 10 Mkr i årsresultat och 10 anställda. Rankingen baserar sig på tre index: 1. Historisk prestation - omsättning och lönsamhet, 2. Framtidspotential – ägarandel, hur länge och stort entreprenören kan och vill bygga bolaget, utlandsetablering, 3. Samhällsnytta - sysselsättning, skatt och samhällsengagemang. Juryn för Årets Grundare bestod av: Ordförande Shori Zand - Avesina, Anders Wall – Beijer Invest, Sven Hagströmer – Creades samt Paul Källenius – Consortio.

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.