Välj marknad
Artikel dummybild
16 aug 2017 09.03
  • Pressmeddelande

Engcon miljon-investerar i nya testanläggningar – ska leda till ökad kvalitet och säkerhet

Engcon, världsledande tillverkare av tiltrotatorer för grävmaskiner, har de senaste åren intensifierat sitt kvalitetsarbete. Som nästa steg i det arbetet miljon-investerar Engcon nu i två stycken automatiska testanläggningar på fabriken i Strömsund, i vilka Engcon kommer hårdtesta alla sina tiltrotatorer innan leverans till kund.

Utvecklingen av de nya teststationerna är ett samarbete mellan Engcon och företagen Electrum i Umeå, som utvecklat dataprogrammet för provkörningen, samt hydraulleverantören Specma som levererat alla komponenter.

– Vi testar alla tiltrotatorer, och i den här nya automatiska provkörningen kan vi köra samma typ av testprocedur utan att vara personberoende. Det är en styrka, säger Håkan Näsström, testansvarig på Engcon.

Omfattande tester för ökad kvalitet

Under testerna körs alla funktioner till sina maxlägen. Detta för att se att full rörlighet sker utan risk för klämskador. Dessutom maxbelastas hydrauliken för att eventuella läckage ska upptäckas. Även styrsystem och extrafunktioner testas.

– All provkörningsdata lagras i en databas och knyts till respektive tiltrotator som testas. Det här ger oss unik kontroll och ökad kvalitet med möjlighet till detaljerad uppföljning vid eventuella avvikelser, säger Mats-Erik Wiktorsson, kvalitetschef på Engcon Group.

Engcon är kvalitetscertifierad i enlighet med ISO 9001:2015, vilket omfattar allt från hur företaget hanterar sina kunder, dokumentation, processer och uppföljning till ren produktkvalitet. Utöver det är Engcons verksamhet miljöcertifierad i enlighet med standarden ISO 14001:2015.

– Certifieringarna är viktiga för vår trovärdighet, genom vårt kvalitetsarbete ökar vi effektiviteten och kvalitén, vilket i slutändan ger bättre produkter som ökar kundernas lönsamhet, avslutar Mats-Erik Wiktorsson.

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.