Välj marknad
27 mar 2014 14.38
  • Pressmeddelande

engcon färdiga att leverera Q-Safe, ett av världens säkraste redskapsfästen

Inför Maskin-Expo 2013 lanserade engcon ”Non Accident Generation” ett koncept för att ytterligare öka säkerheten på kundernas arbetsplatser. Som ett led i konceptet presenterade då engcon Q-Safe, ett helt nyutvecklat säkerhetsfäste med trefaldig säkerhet för grävmaskiner.

– Vi har nu fälttestat Q-Safe på ett antal maskiner och under 2014 kommer en del av våra redskapsfästen successivt ersättas med Q-Safe säger Fredrik Jonsson, utvecklingsansvarig inom engcon Group.

engcon meddelar att Q-Safe (Quick Safe) är marknadens säkraste lösning för att säkerställa att ingen person kommer till skada på grund av tappade eller svängande skopor då det i princip är omöjligt att ”fuska” med låsningen.

Q-Safe känner genom två oberoende givare av om skopan/redskapet är fullständigt låst på både den främre och bakre axeln varje gång föraren skall använda eller bara flytta det.

Med det minimeras också risken med ett ”svängande” redskap, vilket kan uppstå med enbart ett framaxellås, säger Fredrik Jonsson.

Maximal säkerhet

Det är en mix av studier av arbetsplatsolyckor och egna kunders erfarenheter som legat till grund för engcons arbete med att utveckla marknadens säkraste redskapsfäste.

– Ja, vi har haft ett brett underlag som grund för vårt arbete och vi känner nu att vi verkligen hittat rätt fortsätter Fredrik Jonsson innan han fortsätter förklara funktionen på Q-Safe.

– Vi hoppas nu att så många som möjligt ser möjligheten att göra sina grävmaskiner säkrare genom att utrusta dem med full-versionen våra Q-Safefästen.

Q-Safe levereras till en början med ett varnande system där både ljud och ljus indikerar om inte båda skopaxlarna har full kontakt i redskapsfästet. Allt eftersom kunderna beställer och i samarbete med maskinleverantörerna monteras sedan den fullständiga versionen med svängbegränsning samt funktionen med att skopan/redskapet måste vila mot marken för att redskapslåset ska gå att öppna som standard. Om enbart ljud/ljusvarning önskas måste detta på sikt beställas extra.

– Vi arbetar för att säkerhet skall vara standard och inget man måste beställa extra var ett av Stig Engströms, engcons grundare och ägares statement då prototypen till Q-Safe visades för första gången.

Q-Safe är också som standard förberedd för att montera EC-Oil, engcons egna snabboljekoppling för att automatiskt ansluta hydraulik, centralsmörjning och el på redskap utan att kliva ur hytten.

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.