Välj marknad
22 maj 2013 14.44
  • Pressmeddelande

EC-Oil ger snabba redskapsbyten i tuffa miljöer

På Bauma visar engcon upp nästa generation av det hydrauliska redskapsfästet EC-Oil. Redskapsfästet finns i flera storlekar och ger sekundsnabba och säkra byte av hydrauliska redskap, utan att föraren behöver lämna hytten.

– EC-Oil har utvecklats för maximal tillförlitlighet i smutsiga och krävande miljöer. Omfattande laboratorietester och fältstudier visar att vi lyckats i vår ambition, säger Sten Strömgren, kommunikationsansvarig på engcon Group.

Svenska engcon är världsledande i utvecklinge av tiltrotatorer – grävmaskinens ”handled”som gör att föraren kan rotera och tilt skopan eller det redskap som för tillfället används – och har tagit fram ett komplet redskapsprogram som ytterligare ökar grävmaskinen flexibilitet och lönsamhet.

Här återfinns den nya generationen av redskapsfästet EC-Oi med helautomatisk koppling av hydraul- och elanslutningar. Nya EC-Oil är konstruerat för maximal driftsäkerhe i krävande miljöer. De egenutvecklade olje- och elkopplingarna är designade för at ännu bättre stå emot de tuffa förhållanden som ofta råder kring en grävmaskin.

Säker konstruktion

EC-Oil har inga slangar eller elkablar som rö sig vid inkoppling, vilket minskar risken förklämskador och nötning. Dessutom finns ett mekaniskt skydd som förhindrar att grinde kopplas åt fel håll, vilket minskar risken för haveri. Tack vare den inbyggda tryckavlastningsventilen går det att byta redskap med fullt systemtryck.

– Vårt fokus har varit en robust konstruktio med hög driftsäkerhet. Genomförda nötningstest visar att EC-Oil klarar tusentals kopplingar även under smutsiga förhållanden, utan att funktionen påverkas, säger Sten Strömgren.

Full valfrihet

• EC-Oil i kombination med en tiltrotator frå engcon gör grävmaskinen maximalt flexibel, säker och lönsam.
  • EC-Oil ger föraren möjligheten att använda exakt den redskapskombinatio som behövs för varje uppdrag.
  • Vid grävning, då tiltrotatorn kommer till sin fulla rätt, nyttja EC-Oil för sekundsnabba redskapsbyten unde tiltrotatorn.
  • Vid tillfällen då tiltrotatorn kan undvaras kopplas den loss lika enkelt och snabbt som redskapen under tiltrotatorn.
  • Det kan exempelvis vara då maximal brytkraft önska vid grävning i hårt material.
  • Det sparar samtidigt vikt, vilket innebär bränslebesparingar oc bättre totalekonomi.
  • EC-Oil ger också föraren möjlighet att snabbt ta av tiltrotatorn om minima bredd krävs vid grävning av djupa oc smala schakter, där det ändå inte går att rotera skopan.

404 - Sidan kunde inte hittas

Vi hittade inte sidan du letade efter.

Ett fel uppstod

Prova att ladda om sidan för att se om felet uppstår igen.

Ett fel uppstod

Vi kunde inte ansluta till internet, se till att du har en fungerande nätverksanslutning.