Velg markedsområde
Artikel dummybild
16 aug 2017 09.04

Engcon investerer millioner i nye testanlegg – skal gi økt kvalitet og sikkerhet

Engcon, verdensledende produsent av tiltrotatorer for gravemaskiner, har intensivert kvalitetsarbeidet de siste årene. Som neste skritt i dette arbeidet investerer Engcon nå millioner av kroner i to automatiske testanlegg på fabrikken i Strömsund, der de vil kjøre alle tiltrotatorer gjennom harde tester før de leverer til kundene.

Utviklingen av de nye teststasjonene er et samarbeid mellom Engcon og selskapene Electrum i Umeå, som har utviklet dataprogrammet for testkjøringen, og Specma, som har levert alle hydrauliske komponenter.

– Vi tester alle tiltrotatorene, og i dette nye automatiske testanlegget kan vi kjøre samme type testprosedyre uten å være personavhengige. Det er en styrke, sier Håkan Näsström, testansvarlig hos Engcon.

Omfattende tester for økt kvalitet

Under testene kjøres alle funksjonene til det maksimale. Dette for å kontrollere at alle bevegelser skjer uten fare for klemskader. Dessuten belastes hydraulikken maksimalt for å oppdage eventuelle lekkasjer. Også styrestrøm og tilleggsfunksjoner testes.

– Alle testkjøringsdataene lagres i en database og kobles til tiltrotatoren som testes. Det gir oss unik kontroll og økt kvalitet med mulighet for detaljert oppfølging ved eventuelle avvik, sier Mats-Erik Wiktorsson, kvalitetssjef i Engcon Group.

Engcon er kvalitetssertifisert i henhold til ISO 9001:2015, som omfatter alt fra hvordan selskapet håndterer kundene, dokumentasjon, prosesser og oppfølging til ren produktkvalitet. I tillegg er Engcons virksomhet miljøsertifisert i henhold til standarden ISO 14001:2015.

– Sertifiseringene er viktige for vår troverdighet, og gjennom kvalitetsarbeidet øker vi effektiviteten og kvaliteten, noe som igjen øker kundens lønnsomhet, sier Mats-Erik Wiktorsson.